جک برقی و نحوه نصب آن


 

جک برقی چیست؟

از زمانی که انسان دانست برای حفظ امنیت خود و محل زندگی خود نیاز به چیزی دارد که مانع از ورود افراد غیر مجاز شود، درب را اختراع کرد. ازآن روز درب ها تغییراتی داشتند اما نه چندان تغییرات بنیادی. جسمی که از چوب یا آهن است و روی لولایی میچرخد و قفل دارد. با گذشت زمان و فاصله پیدا کردن درب خروجی از محل زندگی و خانه، کم کم نیاز به آیفون پدید آمد. تا بتوان از راه دور درب را باز کرد. با به وجود مفاهیمی مثل پارکینگ و درب پارکینگ این سوال برای مخترعین پیش آمد که آیا هر بار باید از ماشین پیاده شد و درب را باز کرد؟ این گونه بود که چک برقی جای دست انسان را گرفت و درب را برایش باز کرد.
اساس کار این جک ها در کل ساده است. فرمانی به جک داده می شود. و جک با کشیدن خود ( مانند ماهیچه انسان ) درب را باز میکند و بالعکس. در واقع جک برقی نه تنها جای دست انسان بلکه مانند دست انسان نیز عمل می کند.

انواع جک های برقی

با گذشت زمان، و پس از اختراع اولین جک ، این اختراع در طرح ها و مدل های مختلف تولید شدند. که این تنوع به نوعی بستگی به محل استفاده از درب های اتوماتیک دارد. ممکن است برای یک ساختمان خانگی باشد که رفت و آمد چندانی ندارد. یا برای یک پارکینگ سازمان پر رفت و آمد و شلوغ. از این رو در پایین انواع جک برقی را توضیح می دهیم تا اگر خواستید به سراغ  دوره آموزش نصب جک برقی بروید با انواع آن آشنایی داشته باشید.
1- جک های الکترومکانیکی : این جک ها عموما در درب های واحد های مسکونی و کم تردد استفاده میشود و بیشتر برای درب های سبک مورد استفاده قرار میگیرند.
2- جک های هیدرولیکی : این نوع از جک ها در اماکن شلوغ و پر رفت وآمد استفاده می شود و همچنین برای درب های سنگین نیز بسیار مناسب می باشد.
3- نوعی دیگری از جک ها وجود دارد که بیشتر برای باز کردن درب های کشویی از آن استفاده می شود.
4- جک های پنوماتیک : این نوع جک ها از قدیمی ترین انواع جک های اتوماتیک می باشد و تنها سیستم دارای کنترل سرعت می باشد.
انواع جک برقی
انواع جک برقی

اجزای تشکیل دهنده

دانستن این که یک جک برقی از چه اجزایی تشکیل می شود می تواند دید کسانی را که دنبال آموزش نصب آن به صورت حرفه ای هستند را باز کند.
کمی در اینجا باید محتاط عمل کرد. زیرا از دو جنبه می توان به قضیه نگاه کرد. یکی این که جک های برقی را در اصطلاح کلیه وسایلی بدانیم که باعث باز شدن اتوماتیک درب میشوند. در این صورت مدار فرمان، چشمی، چراغ چشمک زن و بازویی جک جزئی از آن می شوند. دید دیگر این است که جک برقی را به صورت بازویی درب اتوماتیک در نظر بگیریم در این صورت قضیه فرق می کند و باید ریز تر نگاه کنیم. در این حالت یک بازویی جک برقی از سه جزء اصلی بلبرینگ ها، چرخ دنده ها و البته مهم ترین جزء آن یعنی موتور الکتریکی.
اجزای تشکیل دهنده
اجزای تشکیل دهنده
البته یک نصاب جک برقی، نیاز ندارد زیاد درگیر داخل جک بازویی شود. او باید دوره آن را حرفه ای یاد بگیرد چگونه خود جک را متصل کند و اتصالاتی همچون مدارفرمان، چشمی و … را انجام دهد.
به طور خلاصه بهتر است تیتروار موارد گفته شده را جمع بندی کنیم تا شروعی برای آموزش نصب جک برقی فنی و حرفه ای باشد و ذکر کنیم یک جک برقی از چه مواردی تشکیل می شود:
  1. یک جفت جک و قفل خلاص کننده
  2. تکیه گاه های دو بازو
  3. ریموت کنترل
  4. لامپ چشمک زن
  5. ریموت
  6. مدار فرمان
  7. چشمی مادون قرمز
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تبلیغات میان متنی
درب شیشه ای  یکی از ملزومات دکوراسیون لوکس و مدرن ساختمان های امروز به حساب می آیند. قیمت درب شیشه ای را در سایت قائم الکتریک مشاهده کنید. همچنین درب ورودی ساختمان ها نیز برای حفظ امنیت عبور و مرور نیازمند تجهیزات راهبند است. قیمت راهبند  را از قائم الکترونیک به راحتی دریافت کنیدتیم نکته عمومی و عامیانه این است که در شیشه ای یا همان درب شیشه ای به درب اتوماتیک شیشه ای اشاره دارند. در شیشه ای در انواع مختلف را از قائم الکترونیک بخواهید.
تبلیغات میان متنی
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

نکات مهمی که باید در نصب جک برقی پارکینگی رعایت کنیم

دیگر لازم نیست که زمانی را برای باز و بسته کردن درب منازل صرف کنید چراکه این روزها درب بسیاری از پارکینگ ها به سیستم های اتوماتیک و هوشمند مجهز شده است.خوشبختانه با پیشرفت فناوری خانه های جدید به سیستم باز و بسته کردن هوشمند درب و استفاده از جک های برقی تجهیز شده اند. در این مقاله به طور مختصر و مفید شما را با مهم ترین نکات خرید و نصب جک برقی پارکینگ آشنا خواهیم نمود.

انواع جک برقی پارکینگ

پارکینگ منازل به انواع جک های برقی مجهز می شوند. برخی از آن ها به صورت کشویی بر روی یک ریل جا به جا می گردند و برخی دیگر با کمک بازوهای هیدرولیکی و جک های برقی بر روی یک لنگه یا دو لنگه حرکت می کنند.
مطالعه دقیق تر در مورد انواع جک های برقی و ویژگی های هریک در لینک قرمز قابل مشاهده است.

نصب جک برقی | جک قیمت مناسب | رهاورد نیرو

مهمترین نکاتی که باید قبل خرید و نصب جک برقی به آن دقت نمود :

۱- نکات مهم پیش از نصب جک برقی پارکینگ


پیش از خریداری و نصب جک برقی پارکینگ باید به نکات مهمی توجه کرد، نکاتی از قبیل: تعداد تردد از پارکینگ و باز و بسته شدن درب، توان قدرت موتور جک برقی و ابعاد درب.
توجه کنید که این نکات به ظاهر ساده در انتخاب جک برقی مناسب نقش اصلی را ایفا می کنند. در یک کلام هیچ جکی نسبت به دیگری امتیاز ویژه ای ندارد مگر آنکه در شرایط یکسانی انتخاب شده باشند.

۲-نکات مهم حین نصب جک برقی پارکینگ

فرض کنید که درب پارکینگ شما از دو طرف باز می شود، در نتیجه شما به یک جک دو لنگه احتیاج پیدا خواهید کرد. برای محاسبات نصب جک پارکینگ سه گام ساده را پیش بگیرید.

گام اول: وزن درب را با توجه به جنس و ابعاد آن تخمین بزنید. عدد حاصل در انتخاب نوع جک برقی اهمیت دارد.
گام دوم: در گام دوم ببینید که برای انتخاب نوع موتور جک، به کدام یک از مدل های الکترو مکانیک یا الکتورهیدرولیک احتیاج پیدا خواهید کرد. این موضوع بر اساس میزان تردد ساختمان و میزان باز و بسته شدن درب تعیین می گردد.
گام سوم: گام سوم و نهایی به محاسبات عددی شما مربوط می شود. این که کدام دو نقطه را برای نصب جک انتخاب کنید و زاویه آن با درب به چه شکلی تنظیم شود، چراکه دستگاه در صورت تراز نبودن محل نصب جک به مرور زمان مستهلک خواهد شد.

جک الکترومکانیکی بهتر است یا جک الکتروهیدرولیکی؟

عموماً جک ها الکترومکانیکی هستند چراکه این مدل از جک به خوبی برای ترددهای پایین پاسخگو است. اما برای ساختمان های پرتردد، جک های الکتروهیدرولیکی مناسب تر می باشد و با کمک روغن تعبیه شده در سیستم بهتر باز و بسته خواهد شد. هزینه جک الکتروهیدرولیکی نیز بالاتر از جک های الکترومکانیکی است.

نحوه نصب جک ریلی

جک برقی ریلی یا همان اسلایدینگ گیت مدل متداول درب های پارکینگ در فضاهای کوچک است. امکان خرابی این نوع درب نسبت به مدل های جک بازویی بیشتر می باشد اما از طرف دیگر مدل ریلی راحت تر نصب می شود و وزن درب را بهتر تحمل می کند. در این مدل چشمی بر روی جک و چهارچوب درب کار گذاشته خواهد شد.
سایر قطعات جک برقی
جک های برقی برای عملکرد خود نیازمند قطعاتی نظیر بازو، مرکز کنترل، چراغ هشدار،چشمی، رسیور و ریموت هستند. فراموش نکنید که یک جک برقی مدرن بدون این قطعات عملاً کارایی ندارد.

نصب چشمی ها بر روی جک های برقی

عموماً چشمی ها جفتی هستند که در کنار درب های یک لنگه و دولنگه نصب می شوند. وظیفه چشمی تشخیص مانع و جلوگیری از بسته شدن درب است. در صورت درست عمل نکردن این بخش، درب با سرعت به مانع برخورد کرده و دستگاه را دچار آسیب خواهد کرد.

عملکرد چشمی جک برقی

یکی از چشمی ها حکم فرستنده و دیگری حکم گیرنده را دارد. فرمان باز و بسته شدن درب ها بر اساس اطلاعات ارسالی این سنسورها در مرکز کنترل صادر می شود و درب به حرکت در می آید.
انواع چشمی جک برقی
برق چشمی از طریق یک سیم با ولتاژ پایین از مرکز کنترل تأمین می شود، هرچند که امروزه برخی چشمی ها به صورت بی سیم طراحی شده اند و نیازشان به تغذیه برق به وسیله باطری تأمین گشته است.
نصب جک برقی | جک قیمت ارزان | رهاورد نیرو
مشکل تراز نبودن چشمی ها در هنگام نصب
اگر دو چشمی تراز هم نصب نشوند، وظیفه ارسال و دریافت پیام بسته شدن به خوبی کار نمی کند و درب به خوبی در مقابل مانع قدرت تشخیص ندارد. اشعه ای که از یک چشمی به چشمی دیگر ساطع می شود و قدرت تشخیص دارد، اشعه مادون قرمز است.
نکات مهم در محاسبات پیش از نصب جک برقی
پیش از نصب جک برقی پارکینیگی به جز وزن و ابعاد درب، باید فاصله افقی و عمودی بین مرکز لولای درب تا مرکز چرخش ابتدای بازو روی تکیه گاه محاسبه شود. همچنین می بایست فاصله عمودی مرکز لولای درب تا کف پایه نگهدارنده ابتدای بازو به خوبی بررسی گردد.
طریقه نصب قفل برقی جک
دقت داشته باشید که قفل مرکزی بر روی دربی نصب می گردد که ابتدا باز خواهد شد. برق آن نیز از طریق کانداکتور تامین می گردد.
اتصال ریموت به مرکز کنترل
ریموت از طریق ساطع کردن اشعه مادون قرمز به مرکز کنترل پیام می دهد. همانطور که می دانید کاربران برای بستن و باز کردن درب ها نیازمند ریموت هستند. این ریموت اختصاصاً برای یک مرکز کنترل طراحی شده و سایر درب ها نیازمند طراحی ریموت جداگانه ای هستند.
جک برقی یکی از موضوع های مهم درب های پارکینگ و اتوماتیک می باشد. امروزه درب های اتوماتیک بسیار رایج می باشد و یکی از مهم ترین عناصر این درب ها، جک برقی آن می باشد. از آن جهت که این درب ها بسیار پرطرفدار شده، آموزش این دوره به صورت حرفه ای می تواند فرصت مناسبی برای جوانان جویای کار که دنبال شغلی خوب و پر درآمد هستند، باشد. از این رو در این مقاله قصد داریم کمی درباره انواع جک برقی و اجزای تشکیل دهنده آن توضیح دهیم تا کسانی که تمایل دارند وارد این حرفه شوند کمی با کلیت داستان آشنا شوند تا بعد از گذراندن این دوره  ، کار خود را آغاز کنند.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تبلیغات میان متنی
برای خرید محصولات تخصصی نیاز دارید که از یک مرجع کاملا متخصص مشاوره بگیرید. هموطنان ایرانی می توانند انواع جک برقی و قیمت جک برقی را در سایت  قائم الکترونیک دنبال کنند. / انواع دوربین مداربسته و نماترموود و تجهیزات شبکه را نیز دیگر محصولات شرکت قائم است.
همچنین می توانید کرکره برقی و قیمت کرکره برقی را در وبسایت قائم الکترونیک و از کارشناسان این شرکت استعلام کنید. ما 24 ساعت شبانه روز آماده خدمت به شما عزیزان هستیم.
تبلیغات میان متنی

Comments

Popular posts from this blog

چگونه یک راهبند خوب انتخاب کنیم؟